Durant les últimes setmanes, i arrel de la paralització del PDUA referent a l’Aeroport de la Cerdanya, s’han publicat diversos articles amb informacions inexactes, quan no directament errònies.
És per això que us volem informar de totes aquestes incorreccions, a fi de que per una banda els veïns i habitants de la comarca, i en general, tots aquells que hi estigueu interessats, tingueu una informació fidedigna i de primera mà, i per altra banda que els periodistes que cobriu aquest tema pugueu publicar-les pel bon coneixement de la situació real per part de tots els lectors interessats.
A continuació, us detallem alguns exemples d’errors o malinterpretacions que s’han publicat:
L’Aeròdrom de la Cerdanya es convertirá en Aeroport.
L’Aeroport de la Cerdanya ja és un Aeroport, com ho són tots els de Catalunya segons denominació de la Generalitat de Catalunya.
Es pretén convertir l’Aeroport en un Aeroport d’Aviació General.
Ja ho és. Un aeroport d’Aviació General és tot aquell que està destinat a tota mena d’operacions, EXCEPTE LES OPERACIONS D’AVIACIÓ COMERCIAL.
Més informació sobre què és l’Aviació General: https://es.wikipedia.org/wiki/Aviación_general
S’ampliarà la pista actual de 800 metres a més de 1.000 metres.
La pista ja té avuí una longitud de més de 1.000 mts. A més, l’actual paviment no resistiria el pes dels avions comercials, caldria canviar-la sencera, independentment de que per aquests avions la llargada mínima necessaria seria d’uns 1.600 mts.
Es preten crear un aeroport comercial amb el conseqüent augment de soroll i perjudicis medioambientals a la zona
En absolut. Encara que es pretengués això, la inversió necessària estaría molt allunyada de les possibilitats actuals (caldria una inversió de més de 70 milions de euros) i de qualsevol retorn de la mateixa.
És irrealitzable. Però és que a més la intenció de l’actual entitat gestora (Gestió Aeroportuaria Ceretana SL, una filial de L’Aeroclub de Barcelona-Sabadell) no és en absolut l’aviació comercial –com es pot comprovar a l’Aeroport de Sabadell- sino la promoció de l’aviació esportiva (curses i exhibicions), lúdica i formativa (escola de pilots).
A més, la temporada de vol a vela és d’Abril a Octubre, “contratemporada” de l’esquí, amb la qual cosa tampoc suposa cap saturació de la zona.
Respecte a les emissions i sorolls (inexistents en el vol a vela), els actuals remolcadors porten silenciosos especials i son de baixes emissions, i en un futur pròxim podran esser substituits per remolcadors ultralleugers de encara més baixes emissions. En el futur, amb més activitat les emissions serán menors que actualment. En cap cas es posa en perill la salut medioambiental de l’aire.
Els avions passaran de 18 a 24 metres de longitud.
Error, són 24 metres d’ENVERGADURA (la llargada de les ales). Els avions de vol sense motor (planadors) necessiten d’ales més llargues per a la seva sustentació a l’aire. Alguns dels avions a vela que s’enlairen a la Cerdanya actualment ja tenen aquesta envergadura.
La resta d’aparells que operen a l’Aeroport son les conegudes vulgarment com avionetes de 2 a 4 places, molt ocasionalment alguna avioneta superior de fins a 6 ò 8 places i els denominats ULMs (avions ultralleugers) de màxim dos places. Totes dues activitats limitades pel volum de la població comarcal de la Cerdanya. La única activitat amb una component internacional en la que alguns pilots i avions venen d’altres països, fonamentalment de França, Alemania i Regne Unit, és la de vol sense motor.
Hi haurà un augment de vols.
La Cerdanya és una área provilegiada pel vol a vela (sense motor). Una activitat que no perjudica l’entorn, ni emet soroll, que genera un turisme d’alta qualitat i en cap cas és prou nombrosa en nombre de practicants com per suposar cap “invasió” turística. Comparativament, és molt més sostenible que una estació d’esquí.
El que es pretén a la Cerdanya és millorar les possibilitats d’aquesta activitat tot aprofitant les seves inmillorables característiques orogràfiques i de corrents d’aire (imprescindibles per a aquesta classe de vol).
Faran més hangars i torres de control
Sí, es crearan nous hangars. Actualment ja no caben tots els planadors als hangars existents i ja s’han produït alguns desperfectes en alguns d’ells en dies de tempesta o vent fort, per estar “aparcats” a l’aire lliure. És per aquest motiu que es planteja la creació de fins a 3 hangars més.
No hi haurà torre de control perquè aquest Aeroport no la necesita, ni és un requeriment pel tipus d’operació que s’hi du a terme, però a més perquè tampoc es podría suportar econòmicament. Cal ser conscient que la creació d’una torre de control certificada suposa una inversió de més de 6 milions d’euros, i un té un cost d’operació que excedeix el milió d’euros anuals.
Volen crear un aeroport de trànsit cap a Andorra.
Tindria més sentit aprofitar l’Aeroport de la Seu d’Urgell, que si és un aeroport comercial i està molt més a prop d’Andorra. L’aeroport de la Cerdanya no està preparat per aviació comercial ni té sentit fer-ho com ja s’ha dit.
En resum, el que es diu que es pretén fer, NO ES POT FER: per manca de capacitat económica, no seria rentable, i sobretot PER QUE NO ÉS L’OBJECTIU ni ho ha estat mai realizar operacions comercials a l’aeroport de la Cerdanya.
Una operació comercial com la que es suggereix és inviable a La Cerdanya.
També per un tema tan simple com que el PDUA (Pla Director Urbanístic Aeroportuari) actual tan sols contempla un aeroport de Aviacio General i esportiva de caràcter comarcal com ha vingut éssent fins ara, i explícitament el PDUA diu que no es cambiara el tipus de activitat que es ve realitzant.
Per tant, per a convertir La Cerdanya en un aeroport comercial, amb transport de passatgers i de càrrega, caldría fer un nou Pla Director on s’especifiqués el tipus d’operació comercial a realitzar i les inversions necessaries per a construïr una nova pista de mínim 1.600 metres, una plataforma molt mes gran (10 cops l’actual com a mínim), una torre de control certificada, una terminal de passatgers, un sistema de Control de Seguretat pels passatgers i un altre pels equipatges, una estació pròpia de bombers, un sistema d’il·luminació homologat i redundant sobre un sistema automàtic de grups electrògens i un llarg etc. d’inversions que venen definides i obligades per llei, i que no baixarien dels 70 milions de euros.
La única pretensió de la iniciativa presentada és millorar les actuals activitats d’Aviació General (esportives, lúdiques, formatives, etc) que mai han estat qüestionades fins ara.