El passat dissabte 24 de gener se celebra a l’Aula Magna de l’Aeroclub el primer Seminari de Seguretat de l’any 2016.
Igual que el gener passat, en aquesta sessió el Responsable de Seguretat Operacional de l’ACBS, en Rafael Molina, va realitzar el resum del treball d’aquest gabinet durant el passat 2015. Durant la xerrada davant més de 40 socis i alumnes de l’entitat, es va fer repàs al funcionament del Gabinet de Seguretat, els elements que el conformen i els procediments que s’estan utilitzant per analitzar els successos reportats per tots els membres del Aeroclub.
Durant la primera part, es van repassar els conceptes bàsics sobre la Cultura de Seguretat, fonamentada en aprendre d’errors i actes insegurs creant un clima obert de Informes on tots notifiquen i la confidencialitat es garanteix. Important ressaltar el caràcter no punitiu del Gabinet de Seguretat i la seva independència absoluta del Comitè de Disciplina, responsabilitat directa de la Junta Directiva.
Un cop comentada de nou la taula de valoració de riscos es van exposar els números globals de l’any 2015. Es van realitzar més de 30 notificacions d’incidents i riscos, estant bastant repartides entre escola i vols d’entrenament dels socis. D’elles els casos més habituals van ser els ARC (Contacte Anormal amb pista ), ATM (incidents de navegació), MAC (Creus o gairebé col·lisions en vol) i SCF-NP (Errades de sistema no relacionats amb la planta motriu). Durant els Seminaris de 2016 s’analitzaran en detall aquells casos més rellevants de cada un d’aquests tipus.
Pel que fa a les accions realitzades durant 2015, van ser 12 les Recomanacions de seguretat realitzades per la Junta de Seguiment, la majoria de les quals es van materialitzar en les Circulars Operatives emeses per l’Escola de l’Aeroclub. Es van realitzar 117 fitxes de solta o resolta de pilots, sigui per excés de temps sense volar o per habilitacions en nous models. En aquestes no s’inclou els cursos reglats per a obtenció de llicències o habilitacions, sent un nou mètode de control de seguretat que ha donat molt bons resultats. Els Seminaris de Seguretat durant l’any passat van aconseguir la xifra de 8 edicions, 2 sobre ATC, 2 sobre viatges i navegació, 2 mes sobre Factors Humans, 1 de Meteorologia i un mes sobre el Cockpit Digital. En tots ells l’assistència mitjana va rondar les 60 persones.
Finalment, i acabant la sessió el responsable de l’Escola (HT) SR. Lluís Badia va exposar els nous Cursos de Refresc. Una iniciativa de l’Aeroclub per a socis amb més de 2 anys d’antiguitat de llicència i que no estan cursant nous cursos reglats. En aquests Cursos de Refresc s’impartirà un resum dels conceptes més importants que ha de conèixer i dominar qualsevol pilot, així com les novetats operatives posades en pràctica en els últims mesos. Aquests cursos són gratuïts i el seu calendari compren dies laborals i festius per promocionar la participació de tots els socis.