Aquests dos aeroclubs, eren dues de les entitats més importants del moment, realitzant gran part de les activitats aèries de Catalunya. Després d’anys de desenvolupament i d’esplendorosa activitat esclata la guerra civil espanyola que trenca completament l’auge que fins llavors les dues entitats vivien.
A principis de la dècada dels quaranta reprèn la seva activitat en primer lloc l’Aeroclub de Barcelona i posteriorment en 1946 ho fa l’Aeroclub de Sabadell i del Vallès.
Va arribar el desenvolupament de les indústries, el comerç i turisme, cosa que va produir una gran expansió i desenvolupament de l’aviació comercial, això va ocasionar la incompatibilitat entre l’activitat aèria comercial i l’esportiva el que va motivar la paralització del Aerocub de Barcelona a l’Aeroport de del Prat. Va ser llavors quan valorant el cost de crear un nou camp d’aviació per a desplaçar l’activitat de l’Aeroclub de Barcelona es va suggerir als presidents de l’Aeroclub de Barcelona i de l’Aeroclub de Sabadell i Vallès que unissin els seus esforços per desenvolupar l’esport aeronàutic i l’aviació a general. La fusió de tots dos aeroclubs es va produir el 27 juliol 1953.
El resultat de la fusió va ser immediat i extraordinari duent-se a terme millores en les instal·lacions de Sabadell. Des dels seus inicis l’Aeroclub Barcelona-Sabadell forma part activa en la majoria de proves aeronàutiques organitzades a Espanya, festivals, competicions, guanyant-se ràpidament el nom de “el millor aeroclub d’Espanya”.
El 1955 l’Aeroclub Barcelona-Sabadell juntament amb els seus socis disposaven de 36 avions.
Val a dir que ja a finals dels anys seixanta de les 28.366 hores volades pels 33 aeroclubs espanyols, 7.033h corresponien a l’Aeroclub Barcelona-Sabadell. Dels 245 títols de pilot privat emesos, 53 van ser per a l’escola de l’Aeroclub Barcelona-Sabadell, sent el nombre de socis 850.
Al llarg de la història de l’Aeroclub Barcelona-Sabadell diversos pilots han realitzat vols importants que han contribuït al fet que l’Aeroclub Barcelona-Sabadell hagi estat pioner en promoure activitats aèries de tot tipus.
Destaquem ara el vol a 1973 Barcelona-Illa Bali (Indonèsia) que van realitzar els pilots de l’aeroclub Lluís Malagarriga i Antoni Almirall. Van fer 32.000 km en 29 etapes a bord d’una Beechcraft Bonanza, el vol en 1975 de Marius Rotllant que amb un monomotor Bellanca realitza la ruta Barcelona-Rovaniemi, traspassant el Cercle Polar Àrtic, en el mateix any Josep Maria Pérez de Lucia, Xavier Casanovas , Narcís Parera i Jordi Tanca duen a terme el vol Oklahoma-Barcelona travessant l’Atlàntic Nord via Groenlàndia. El 1989 el pilot Francisco Irigoyen creua l’Atlàntic en solitari a bord d’una Mooney monomotor, el 1992 els pilots Pere Valls i Francesc Berga en un vol de 4 etapes arriben al Cercle Polar Àrtic. Ja més recentment en el 2001 els pilots de l’aeroclub Angel Anglada i José Luis Borras a bord d’una Mooney viatgen de Sabadell-Cap Verd, entre d’altres vols notables
El Aeromodelisme i el Vol a Vela van ser les primeres especialitats aèries que es van desenvolupar, així en 1967 neix la Secció de Vol a Vela de l’Aeroclub Barcelona-Sabadell que posteriorment es va convertir en Club de Vol a Vela Igualada-Òdena. L’Aeroclub Barcelona-Sabadell torna a crear un centre de Vol a Vela amb escola el 1999 amb base a l’Aeròdrom de la Cerdanya.
A finals dels anys seixanta l’Aeroclub Barcelona-Sabadell era l’únic que tenia material propi adequat per a la pràctica de l’acrobàcia aèria i comptava amb llarga experiència en aquest camp donat l’interès per part de l’escola de promoure aquest tipus de vol. Així en 1965 i 1966 l’Aeroclub Barcelona-Sabadell va organitzar el 1r i 2n Campionat Nacional d’Acrobàcia. A partir del 1985 es consolida aquesta activitat que sempre amb més o menys assiduïtat ha estat practicada durant tota la història de l’Aeroclub Barcelona-Sabadell, és llavors que es crea el Acrobàtic Club Bacelona-Sabadell. En la dilatada història de la Acrobàcia Aèria diversos pilots han estat campions d’Espanya en diferents categories.
La secció d’Helicòpters, encara més recent en la història, també ha format i forma part de l’Aeroclub Barcelona-Sabadell, la incorporació a l’escola de pilots ha ocasionat una continuïtat en aquesta modalitat esportiva que han fet que en l’actualitat l’Aeroclub Barcelona- Sabadell sigui dels pocs clubs a Espanya que practiquen aquesta modalitat aèria.
El paracaigudisme va formar part de l’Aeroclub Barcelona-Sabadell des de 1974 però va ser el 1976 quan es va crear la Secció de Paracaigudisme amb la formació del Paraclub Barcelona-Sabadell. En els seus millors moments la secció va arribar a tenir 110 socis i realitzaven 6.000 salts anuals.
Pel que fa a les competicions aèries, la Volta Aèria de Catalunya ha format part de la història de l’Aeroclub Barcelona-Sabadell des dels seus inicis realitzant-ininterrompudament des de 1956 i sent encara ara una competició de referència per als esportistes d’alt nivell.
Els Festivals Aeris han estat també part molt important en la història de l’Aeroclub Barcelona-Sabadell, de fet des de 1953 s’ha celebrat la festivitat de la Mare de Déu de Loreto, patrona de l’Aviació, tot i que aquesta celebració ha anat canviant amb el temps i les circumstàncies l’esperit de la festivitat ha seguit sempre viu. Els festivals organitzats per l’Aeroclub Barcelona-Sabadell van arribar a ser un acte molt esperat per la seva espectacularitat no només pels seus socis i pilots aficionats sinó també pel públic en general. Aquests han estat referència per a altres festivals organitzats a Espanya.
El festival aeri Festa al Cel ha estat també un acte promogut per l’Aerocub Barcelona-Sabadell des dels seus inicis al 1992 a Barcelona, i posteriorment a Mataró i Lleida. Avui dia està organitzat per Estudio Brainstorm, S.L. amb la col·laboració de l’Aeroclub Barcelona-Sabadell sent d’entre els festivals aeris d’Espanya el més destacat per la seva espectacularitat.
L’Aeroclub Barcelona-Sabadell ha estat i segueix sent el més important motor de l’aviació esportiva a Catalunya i un dels principals motors de l’aviació a Espanya.
Presidents de L’AeroClub Barcelona-Sabadell
José Mª Marcel Coll | 1953-1962 |
Antonio Tamburini Tous | 1962-1967 |
Carlos Alós Soler | 1967-1971 |
José Carlos Iriarte Olano | 1971-1979 |
Juan J. Fernandez Toca | 1979-1981 |
Ramón Sugrañes Cardona | 1981-1987 |
José Puig Ferrer | 1987-1991 |
Ricardo Vierbücher Rabassa | 1991-1994 |
José Rubira Suárez | 1994-1996 |
Carles Martí Batera | 1996-2015 |
Pere-Joan Nogueroles Asencio | 2015- |