Amb una sala pràcticament plena s’ha realitzat el Seminari de Seguretat sobre el Control Aeri a l’Aula Magna de l’Aeroclub. Igual que l’any passat, hem comptat amb la participació d’experts en control de la zona de Barcelona i el ATZ de Sabadell. En aquesta ocasió ha repetit amb nosaltres Xavi de Martí de Enaire, coordinador de Torres de Control del TMA de Barcelona, i per primera vegada Lesly Iglesias, nova Cap de la Torre de l’Aeroport de Sabadell.
A la primer part de l’exposició, Xavi de Martí ens ha presentat 4 casos reals sobre incidències de trànsit dins el TMA en els quals hem pogut veure les actuacions de pilots i controladors. Ha resultat molt instructiu conèixer el punt de vista de la persona a l’altra banda de la freqüència i saber les eines amb les que treballa per entendre com poden ajudar-nos, i com podem col·laborar amb ells en un trànsit més segur i fluid.
Per la seva banda, Lesly Iglesias ens ha presentat en una primera part el sistema de funcionament del personal de Ferronats responsable del servei de control de la torre de Sabadell. A més de conèixer els recursos que disponen, com ara la redundància de radios, hem tingut accés a un gràfic de l’evolució dels moviments en aquests últims 3 anys i com aquest es va incrementant. Al mes d’abril d’enguany ja hem duplicat el nombre de moviments a la mateixa data del mateix mes de l’any anterior. És d’agrair l’aportació de l’equip de torre de sabadell de 2 fulletons amb informació de seguretat que inclou aclariments sobre el circuit de fallada de ràdio així com del concepte de pista lliure. També s’expliquen, de forma desidentificada tres casos típics d’incidents en circuit d’aterratge.
Finalment, i durant una hora addicional a l’horari previst es va desenvolupar un interessant debat sobre el control aeri a espai G i E, on l’aeronau només rep servei d’assessorament quan és requerit, però no servei de separació. Per això sempre és responsabilitat del pilot de l’aeronau mirar a fora per evitar possibles col·lisions. Recorda “veure i ser vist”
Pots descarregar la presentació de Ferronats aquí i el tríptic de seguretat aquí