Un cop tenim la llicència de vol seguim, de tant en tant, necessitant practicar aterratges i enlairaments. Per moltes hores de viatge que volem, al final la toma és un instant i veiem que potser hem perdut una mica aquest tacte tan bo que teníem amb el nostre avió.
No obstant això, en 2011 Aena publico un increment de tarifes exorbitat que va retreure a molts de realitzar el que era una pràctica habitual, ja que fins aquell moment no tenia una repercussió sobre el cost total de la nostra operació. Gràcies a la contínua pressió de les associacions del sector, especialment de AOPA Spain, es va aconseguir reduir les tarifes mínimes per a l’Aviació General a un cost “raonable”, especialment per als vols d’escola. Hi havia molt de negociar, i finalment també es va poder eliminar la famosa “taxa de passatger” que tant mal va fer al sector.
No obstant això, i és menys conegut, també es va lluitar per canviar un petit paràgraf de la Guia de Tarifes d’Aena. Aquell en el qual especificava que els vols d’entrenament eren “els que realitzen les companyies aèries per a l’entrenament dels seus pilots”, entre altres coses. Així doncs, la realització de tomes i enlairaments es comptabilitzaven com aterratges individuals i no com a part d’una sessió, el que incrementava el preu considerablement.
En la nova definició de la guia, els vols considerats d’entrenament per part d’Aena, i per tant subjecte a la tarifa reduïda són “aquells realitzats per l’ensinistrament o qualificació de pilots a fi de revalidar i conservar les seves llicències”. Tenint en compte que cal haver realitzat almenys 12 hores en l’últim any de validesa de la llicència, és factible utilitzar qualsevol d’aquestes 12 hores per a la realització de pràctiques de tomes i enlairaments complint la norma, i per tant beneficiant-se de la tarifa de “entrenament”.
A la pràctica, Aena utilitza les seves directrius internes per comunicar als seus empleats quan i com han de facturar les taxes per a les diferents operacions. En aquest cas, utilitza l’anomenada EXA 65 per regular els requisits necessaris perquè se’ns apliqui la tarifa d’entrenament. Com podràs llegir al final, on s’adjunta un extracte de la EXA65, per realitzar una sessió de preses i enlairaments sense que ens costi una fortuna l’únic que has de fer és indicar en la casella de remarks què instructor t’està supervisant.
Recorda, la propera vegada que vulguis fer una sessió de preses i enlairaments, ja sigui sol o amb algun company també pilot, només has de buscar l’instructor que estigui a l’oficina de vols per inserir el seu nom a la casella corresponent, a més de marcar amb una X la casella de tipus de vol. A més a també hauràs marcar-a la tauleta de l’avió perquè l’Aeroclub et facturi correctament les preses i enlairaments.
Amb aquesta opció, ja no hi ha excusa per practicar les nostres habilitats en la presa, i si el dia ho requereix, també podrà acompanyar-te un instructor per acabar de perfeccionar aquelles preses amb vent creuat que fa tant de temps no practiques.
bons vols
Gabinet de Seguretat
L’Aeroclub
Annex I. Extracte de la EXA65
5. VOLS D’ENTRENAMENT
D’acord amb la definició i als efectes de taxes, perquè pugui ser considerat un vol com
d’Entrenament haurà de disposar de:
1 ° .- Autorització per part de l’aeroport on es vagi a realitzar, de manera que no s’afecti a la resta d’operacions.
2 ° .- En el Pla de vol ha de figurar en casella 8 una X i en la 18 RMKI vol d’entrenament, verificat per “nom i número de llicència del lnstructor Verificador / Director d’Operacions”
3 ° .- Per al cas de pilots privats que no tinguin accés als verificadors, ha de constar en el FPL que es tracta d’un vol per renovar la llicència. Ha de presentar a l’oficina ARO seu diari de vol completament actualitzat amb tinta indeleble, i en el qual consti ja incloses les dades del vol que va a realitzar, així com estar marcat el primer vol realitzat després de l’última renovació de la llicència.
Juntament amb el diari ha de lliurar per a la seva supervisió per part de l’oficina ARO la seva llicència i el seu document d’identitat.
Només tindran aquesta consideració els vols d’entrenament que es realitzin sense cap tipus de passatge o càrrega excepte el pilot / s.
Pel que aquells pilots privats que presentin el seu diari de vol, la seva llicència i el seu document d’identitat a l’oficina de CEOPS se’ls podrà aplicar aquesta tarifa sempre que es tracti de les hores de vol necessàries per renovar la seva llicència.
A més tots aquells plans de vols en els quals figuri en casella 8 una X i en la 18 RMK / vol d’entrenament, verificat per “nom i número de llicència del lnstructor Verificador / Director d’Operacions” se’ls aplicarà igualment la tarifa de ” entrenament “