El pioner…
Un Wizard J3 amb motor Kawasaki 440 com el de la foto, va ser el primer ULM matriculat com a tal, EC-AA1, el 27 de juny de 1983. Tenia una estructura de tub i tela, amb un MTOW de 250kg, i la velocitat de creuer de 56 km/h.
La novetat…
L’últim Ultralleuger matriculat a Espanya ha estat un CTLS de la companyia alemanya Flight Design. L’estructura és de fibra (CT = Composite Technology) capaç de volar a més de 200 Km/h de creuer, amb un motor Rotax 912 de 100hp.
És curiós com les accions comercials de les diferents marques s’integren en les diferents àrees geogràfiques. En general, els ULM segueixen la tendència de les escoles. Així a Espanya, el ULM més popular dels últims anys segueix sent Tecnam, del que durant 2015 es van matricular 8 unitats (2 com Amateur).
Entre les unitats venudes en els últims 10 anys, 97 de les 191 unitats amb matricula activa corresponen al P92, de llarg el més popular entre les nostres escoles, (i com no, a l’Escola de Vol en Ultralleuger de l’Aeroclub).
Situació als EUA
A la meca de l’Aviació General, sorprenentment, els LSA més venuts corresponen als ULM Europeus. En concret des de fa ja més de deu anys, l’avió més venut correspon al CTLS de la companyia alemanya Flight Design, ara mateix immersa en un procés de reestructuració.
Si bé l’Aviació General sol tenir nom de marques predominantment nord-americanes, en aquest segment és habitual trobar constructors europeus, com Tecnam, Rems, Evektor, Pipistrel, ICP o Aeroprakt.
Aquests models, desenvolupats per al mercat LSA americà (600kg MTOW), són després “aprimats” a Europa per complir amb els 450Kg a l’enlairament.
I sembla que Flight Design tampoc és profeta a la seva terra, ja que curiosament a Alemanya, el líder indiscutible de la categoria és el C42 de Ikarus, amb 585 unitats venudes tan sols en 2015, que juntament amb les 229 unitats del C22 (a 4t posició) els donen gairebé un 35% del mercat del ULM Alemany.
Dels top 10 més venuts, 9 són fabricants Alemanys, i tan sols Tecnam es cola a la llista amb el número 8. El CTLS és tercer darrere dels autogirs MTO.
Més informacio:
http://www.aerokurier.de/luftsport/ultraleicht-lsa/top-10-deutschlands-beliebteste-uls/560018