Seguidament us presentem l’interessant relat, estructurat en dues parts, d’un viatge fins a Finisterre i la cornisa cantàbrica realitzat pel pilot Albert Blanch, soci de l’ Aeroclub, durant el passat mes de novembre. Segur que a molts us desperta les ganes de viatjar a noves destinacions!
Des de finals de febrer 2015, després d’un accident de circulació, portava uns mesos sense volar. Tenia ganes de recuperar com més aviat millor les sensacions, l’experiència i l’emoció de volar el més aviat possible. Vaig pensar que el format hauria de ser intensiu i continuat, basant-me en l’experiència que m’havien donat les voltes aèries a Catalunya i Navarra, el que de seguida em va portar a pensar en un viatge llarg.
Sovint viatjo a Vigo, un aeroport petit sense excessives complicacions, però amb una arribada entre muntanyes i una ria molt bonica que a poca alçada hauria de ser espectacular. Tenia ganes d’arribar pilotant.
Coneixedor de la complexitat per la distància, els diferents espais aeris, proveïments… Havia arribat el moment de plantejar-me el repte: un llarg cap de setmana volant.
El mes juliol parlo amb Rafael Molina, Instructor de L’Aeroclub i li proposo el repte, per anar-hi pensant.
A finals d’agost, quan ja em vaig veure més recuperat de l’accident i vaig creure que ja podia pujar a un avió en condicions acceptables vaig fer un primer vol a la Cerdanya acompanyat per un instructor en una Cessna 172. De tornada vam fer tomes a Sabadell. Tot va anar bé. Era el principi.
A primers de setembre, després de la meva segona intervenció quirúrgica i quan ja estava més recuperat, ens tornem a veure amb el Rafa per parlar més en de detall de la meva proposta . Per casualitat vam coincidir amb un pilot d’helicòpters que ens mostra la seva tablet amb l’Air Navigation i veig com funciona, la resolució dels mapes, preu, etc. M’adono de la utilitat de fer servir la tablet com a ajuda en la planificació de la ruta i la navegació durant el vol.
Decidit a emprendre el meu repte i amb molta il·lusió, li proposo a Rafa que busquem una data abans que comenci l’hivern i a finals de setembre faig la reseva de l’avió (Cessna 182T EC – KOP ) per als dies 12, 13, 14 i 15 de novembre de 2015 , de dijous a diumenge. Ai la meteorologia !
Ens atrevim a mantenir les dates amb flexibilitat i pensant que havia alta probabilitat de canviar-les.
A l’octubre ja estic treballant els detalls de la ruta , el Rafa em proposa una parada a l’aeroport de Los Oteros ( Lleó ) que l’estaven inaugurant en aquest mateix cap de setmana que el parlàvem.
Havíem aconseguit els mapes en paper de la meitat nord d’Espanya a través de ENAIRE.
Vaig comprar l’app Air Navigation (en part perquè està en castellà i no només en anglés) i hi vaig instal·lar els mapes gratuïts de França 2014 , Portugal 2014, Spain 2014. I els de pagament Spain Topo 500 k , Dades 3D per EFIS : Spain 3D data ( que de forma gratuïta • la Spain – Portugal- Elevation ) i Spain Georeferenced visual approach charts.
Rafa tenia l’app SkyDemon ( no hi ha versió en castellà ) que l’havia fet servir per viatjar per Europa i li havia anat bé. La vaig veure funcionar i em va agradar molt.
Necessitàvem les cartes d’aproximació visual per als aeroports als que anàvem, més els alternatius. Jo acostumo a imprimir-les i plastificar-les . Recomano tenir disponibles en paper totes les que farem servir més les probables alternatives ( qualsevol que intuïm ens pot fer falta ) . També disposàvem d’elles a través de les apps però no estan les dels aeròdroms petits.
Finalment tenia un primer càlcul de la ruta : distància 1.195 nm, 10 hores de vol , a una velocitat de 120 kts i un consum de 130 gal .
RECOMANACIONS ABANS DE SORTIR:
- Planificar amb temps i amb calma, no és cosa d’un dia per l’altre
- Planificar el viatge amb flexibilitat i mantenir les alternatives. Depenem molt de la meteorologia
- Si portem material de suport (sofware, tableTs, mapes,…) és imprescindible familiaritzar-se primer. Es recomanable sortir en vols locals per provar el material.
- Portar el màxim de cartes d’aproxmació dels diferents aeroports, tant si entrem en ells com si son alternatius. Els aeroports d’AENA els podem trobar a les aplicacions de la tablet però els aeròdroms petits no.
- En la planificació del viatge és bo calcular amb marges de seguretat el temps, el combustible, el cansament físic…
- Assegurar bé l’equipatge perquè es mantingui estable i no es mogui. Si portem bosses petites millor ancorar-les bé entre l’equipatge més gran.
- Assegurar-se que l’avió té cordes, piquetes i oli per reposar (una o dues ampolles) . A l’aeroport d’arribada hem d’assegurar bé l’avió . Molt important també portar bloqueig de comandaments i funda pitot.
- Llegir tots els NOTAM’s. En el nostre vol totes les àrees Delta estaven activades per tot el mes per maniobres de l’OTAN.
- Abans de sortir la llista de comprovació s’ha de fer amb molt de compte i no deixar passar
- Darrera revisió LA METEO
Continuarà a la Part 2ª