Amb aquesta col·laboració, iniciem una nova sèrie d’articles sobre un dels temes més interessants per a tots els pilots del club des de l’auge dels nous dispositius mòbils intel·ligents com són smartphones i tauletes: les Apps de navegació i per a pilots. Des d’aquí, i amb l’ajuda del nostre soci Xavi Teixidó, (twitter: @javierteixido), intentarem donar-te les principals claus d’aquestes aplicacions. Esperem que et sigui útil!
Air Navigation és una aplicació per a sistemes operatius mòbils (iOS / Android) que permet als pilots VFR millorar la consciència situacional de la nostra navegació en temps real i permet combinar diversos aspectes del vol d’una manera conjunta com pot ser facilitar temps estimats a waypoints, informació de TMA s, sectors, aeroports, etc.
Avís Important!Abans de començar és important recordar que l’aplicació no reemplaça a cap dispositiu de navegació certificat i que la companyia no garanteix que la informació proveïda sigui precisa o completa. La base de dades de navegació incorporada és subministrada únicament amb un propòsit informatiu. Pot ser que no estigui completa o que contingui alguns errors.
Sempre s’ha d’usar documentació aeronàutica oficial (AIP) i dispositius de navegació certificats quan es desitgi preparar i realitzar un vol.
Com funciona l’aplicació?
L’aplicació, com podeu imaginar, necessita d’una o diverses fonts d’on obtenir la informació de:
- Localització (GPS)
- Actitud (ATT)
- Pressió (BARO)
- Trànsit (TRFC)
Normalment, en aquest tipus d’aplicacions, tota la informació sol venir donada d’un receptor GPS, ja sigui integrat al mòbil o com a dispositiu extern connectat per bluetooth, i acceleròmetres del telèfon, podent emular diferents tipus d’instruments de navegació d’aeronaus VFR per proporcionar la informació rellevant a l’usuari mitjançant la seva interfície d’usuari.
La gent de AirNav, a més ens ofereix la possibilitat de poder obtenir informació d’altres fonts, com dispositius Levil (GPS, Attitude, Pressure, ADS-B), Flytec SensBox, FLARM, i fins i tot simuladors de vol com X-Plane i MS Flight Simulator.
Aquests últims són ideals per practicar amb l’aplicació a casa i assegut davant de l’ordinador, sense por a estar més pendent de l’aplicació que del mateix vol, permetent-nos acostumar més ràpidament i de forma més segura amb l’aplicació.
De fet, podeu veure a continuació les fonts d’informació de les que pot obtenir les dades l’aplicació:
D’acord, ja he descarregat l’aplicació, i ara què?
La primera vegada que arrenquem l’aplicació, obtindrem el ‘Disclaimer’ de l’aplicació, és a dir, el primer que us hem avisat en aquest article, que la companyia no es fa responsable de res i que, si fem servir el dispositiu com a única font de informació, és responsabilitat nostra.
Encara que com a bons pilots que som, això ja ho sabem, i per això planifiquem el nostre vol amb el típic paper, llapis, cartes i bon cafè oi?
Ui, surten moltes coses, com s’estructura l’aplicació?
La interfície està pensada per facilitar l’accés ràpid a la informació del vol. A la interfície podem diferenciar 5 àrees principals:
- Barra d’eines: on podem planificar rutes de vol, seleccionar l’aeroport més proper, visualitzar el mapa a pantalla completa, etc.
- Panell d’alarmes: on obtenim indicació si perdem informació de la font d’informació en ús (les descrites anteriorment)
- Mapa de navegació: on veurem la nostra posició (al centre de la pantalla) i la diferent informació que vulguem visualitzar.
- Panell d’informació de vol: on tindrem informació sobre el track (no heading) que portem, ground speed, posició actual (latitud i longitud) i el perfil d’elevació davant nostre.
- Barra inferior: on permet accedir a les finestres de Mapa, Ruta, Instruments (per defecte HSI), Temps de vol i Configuració de l’aplicació.
Entès, he de fer alguna cosa més per començar a utilitzar l’aplicació?
Doncs sí, el primer que hauríem de fer és una mínima configuració de l’aplicació per poder tenir més detall pel que fa a mapes, i activar / desactivar algunes opcions per a facilitar el seu ús.
En primer lloc, hem d’instal·lar els mapes del lloc d’on habitualment volem, que, inicialment, poden ser els gratuïts, perquè com podeu veure a la imatge superior, només es veu el contorn terra-mar i alguns waypoints importants (com aeroports o VORs i NDBs). Aquests mapes i altres contingut descarregable el tenemo a la secció de ‘Add-ons’, que podem trobar en el botó “Configuració” de la Barra Inferior, com podeu veure a continuació (Barra Inferior -> Configuració i en la secció Configuration -> Add-ons (Map Store)).
Veureu que us sembla una nova barra inferior i la sèrie de productes que ens ofereixen, baixeu fins a trobar el país del que vulgueu baixar-vos continguts (en aquest cas Spain). A continuació veureu tots els continguts que podem descarregar-nos per Spain (alguns gratis i altres de pagament). Us recomano que instal·leu ‘Spain 2014 – Free Maps and charts’, ‘Free worldwide waypoints base de dades’, ‘Free airspaces database’ i ‘Spain – Portugal – Elevation’. L’origen dels mapes gratuïts és OpenStreetMap que és un projecte col·laboratiu per crear mapes lliures i editables. Els mapes es creen utilitzant informació geogràfica capturada amb dispositius GPS mòbils, ortofotografies i altres fonts lliures.
Un cop descarregat el contingut gratuït, tindrem una pantalla semblant a la que us vam mostrar aquí sota. Bastant millor, no?
Tot i així, en el meu cas com a pilot d’avió i no d’helicòpter, no necessito veure tants waypoints d’heliports. A continuació, us ensenyaré com seleccionar que tipus d’informació podem seleccionar perquè es mostri en el Mapa de Navegació. Haurem de seleccionar a la Barra d’Eines a l’opció Map Options (és el cinquè icona començant per dalt, el que mostra un mapa com podeu veure aquí baix). Aqui serà possible configurar el que es podrà visualitzar al mapa de navegació i com.
Al menú que ens mostra, configurem els ‘Waypoints’ i ‘Widgets’. Si entrem en Waypoints, podrem veure els diferents waypoints que l’aplicació ens pot mostrar, i per defecte, els waypoints d’heliport estan seleccionats. Aquí sota podeu veure els Waypoints que jo tinc seleccionats. Fixeu-vos que en última opció podem seleccionar (més aviat filtrar) que aeroports voleu que us mostri, i el criteri per a això és la longitud de pista. Jo us recomanaria que seleccionárais la distància mínima que necessita l’avió, que normalment voléis, per aterrar. Així us garantiu que només us mostrarà aquells camps en els quals podreu ‘entrar’ amb l’avió.
Quant als Ginys, són ajudes que mostren informació ‘extra’ bastant útil, llevat per a mi, mentre que volem. Tenim 4 ginys possibles a configurar:
- Bearing line: on podem planificar rutes de vol, seleccionar l’aeroport més proper, visualitzar el mapa a pantalla completa, etc.
- Extended track line: és la línia de curs (taronja) que ens mostra el ETA en minuts des de la posició actual. L’extensió del rumb (en gris) apunta cap al pròxim waypoint seleccionat de la ruta.
- Labels on vectors: Ens mostra el track que hauríem de posar amb l’avió per arribar al waypoint juntament amb la distància en milles fins a ell.
- Runway Identifiers: Bàsicament ens mostra sobre el mapa la pista amb les dues capçalera i els seus identificadors.
A continuació, us mostro com queda configurat el Mapa de Navegació amb les opcions que hem anat seleccionant i configurant:
Com podeu veure, he seleccionat un ‘Direct To’ a Sabadell, i podem veure com a mostra tots els widgets, fent realment útil tenir informació en temps real de la situació en què ens trobem, on està en aquest cas l’aeroport de Sabadell, com estem orientats respecte a les pistes (per poder facilitar-nos visualment i dibuixar mentalment el patró de trànsit a seguir, la distància i rumb a ell.
Doncs de moment, amb això finalitzem la primera part de l’anàlisi de l’aplicació de AirNav en la seva versió Pro. Deixem l’aplicació ben configurada per poder començar a usar-la a l’avió. En les properes entregues, analitzarem com crear plans de vol amb ell, enllaçar amb un simulador de vol, etc.
Espero que l’article hagi estat informatiu, i gràcies per llegir-lo!