El passat mes, els dies 28, 29 i 30 d’Octubre, va tenir lloc el Campionat d’Espanya de Vol Acrobàtic (CEVA) a l’Aeròdrom de Requena (València).
Com sol ser habitual, L’Aeroclub va posar a disposició dels socis els dos avions acrobàtics de la secció, la CAP10-BK i la Zlin Z50LS.
Els ferris es van produir durant el matí de dimecres, amb la intenció que els pilots poguessin aprofitar la resta del dia i també aclimatar-se al camp fent entrenaments abans del campionat. La previsió meteorologia no era molt prometedora, però sí que va permetre arribar a Requena sense cap gran contratemps. Va ser un ferri gris i amb núvols cobrint el cel fins arribar a Castelló, després la visibilitat va anar millorant. En arribar a Requena, els pilots van poder gaudir d’un dia esplèndid, ideal per començar la primera jornada d’entrenaments.
Dijous 27
Van acabar d’arribar pràcticament tots els pilots i avions participants. Va arribar un Extra 300LP des de Casarrubios, 1 Sukhoi 26 i el nou Sukhoi 31 de Castor Fantoba, tots dos des de Suïssa. Castor no participava en la competició, però va aprofitar per fer un vol d’entrenament per a delit de tots els presents. Amb el sol ja amagat sota l’horitzó, es donava per conclosa la jornada de vol, però començava oficialment la competició. Tots els pilots van ser citats per al primer briefing, al costat de l’organització, a les aules de l’escola de vol Airpull. Es va sortejar l’ordre de vols de tots els dies, amb el handicap que molts pilots compartien muntura, va ser prioritari optimitzar al màxim els slots.
Divendres 28
començaven els nervis, Això ja va de debò! Només quedaven per volar uns pocs pilots que no van poder arribar a temps per als entrenaments oficials, inclòs un altre Extra 300 que també va venir des de Casarrubios. Després d’aquests vols es va donar el tret de sortida. Moment en què va començar l’ardu treball per al starter, qui es va encarregar de perseguir els pilots perquè estiguessin pendents del seu avió i no es creessin retards en els vols. Per cert, aquest any hi va haver un starter de luxe, ni més ni menys que al mateix Castor Fantoba. Per a qui no el conegui, Campió d’Europa de vol acrobàtic 2014, cinc vegades Campió d’Espanya, 3r al Mundial d’Acrobàcia i 2n en la categoria Freestyle, tots dos guanyats en el passat 2015.
Dit això, les sortides dels avions no van cessar excepte per un petit contratemps amb la meteorologia. Uns núvols massa baixos just a la caixa acrobàtica, al voltant de les 13.00h, van provocar una aturada en la competició, moment que es va aprofitar per avançar l’hora de dinar i reposar forces. La tarda va ser un èxit, ja que es van reprendre els vols aconseguint treure’ls tots i finalitzar el dia fins i tot amb marge fins l’ocàs. Com a colofó d’un gran dia, l’Aeròdrom de Requena va organitzar una barbacoa estupenda per sopar en família.
Dissabte 29
Després d’un altre briefing de seguretat (obligatori en cada jornada) van començar els vols a les 10.00 h. Es respirava un ambient de competició però alhora de companyonia, com ja és habitual.
Els pilots de cada categoria, i en molts casos d’altres també, s’agrupaven per veure el vol del seu company / contrincant. Entre tots anaven analitzant el vol, on ho havia fet millor i on l’havien vist algun error, sempre des del respecte i amb ànim d’aprendre. Només aterrar, aquests mateixos assistien amb aigua al company que baixava de l’avió, alhora que revisaven i repostaven pel proper vol. És normal en aquest procés escoltar com el pilot que baixa, vol saber com ho han vist des de terra i contrastar-lo amb les seves sensacions (no ens enganyem, gairebé sempre solen ser negatives, o amb sensació d’haver volat pitjor que en els entrenaments, encara que després el resultat digui el contrari, va amb l’ofici!).
Ja amb l’ocàs sobre, van cessar els vols i només quedaven uns pocs reservats per al diumenge, el dia amb més afluència de públic. De nou, l’Aeròdrom de Requena va organitzar un sopar per a tots els participants, acompanyants i organització. Una altra mostra del bon fer d’aquest aeròdrom sempre a la disposició del Campionat. Es van escoltar batalletes a tots els racons de cada taula, algunes ja conegudes, altres de noves.
Diumenge 30
Durant la nit s’havia canviat d’hora, adaptant a l’horari d’hivern. Un factor a tenir en compte ja que els avions havien de tornar als seus respectius aeroports, per això es va programar el lliurament de trofeus a les 13.00h.
Només quedaven per volar els programes desconeguts de la categoria avançat, semblava més que probable aconseguir-ho, i així va ser.
En altres ocasions, els resultats finals es coneixen abans del lliurament de trofeus, però aquest any el director de competició, Javier Marquerie, va decidir mantenir-lo en secret fins que els pilots van ser cridats a pujar al pòdium. Tots estaven dels nervis, un punt per a Javier!
Finalment va començar la cerimònia de lliurament de medalles, amb representació de la secció acrobàtica de L’Aeroclub en cadascuna de les categories. Aquest any es va recuperar el trofeu Vytas Lapenas, pel qual es premia al pilot amb més puntuació absoluta independentment de la seva categoria.
Després de l’eufòria, els ferris de tornada a casa. Els ocells van tornar a Sabadell i la secció acrobàtica acabava de realitzar una gran actuació en aquest CEVA.
Després d’escriure aquestes línies i recordar aquests fantàstics dies, crec que puc afirmar que per a tots els participants, acompanyants i organització, ha estat una gran competició. Agraïments a tots ells, especialment a l’organitzador del campionat, el Club Acrobático Central, amb la col·laboració de l’Aeródromo de Requena i de l’escola Airpull.
IL·LIMITAT
- David Membrives
- Alex Balcells
- Juan Socias (Nils Hagander en categoria Open)
AVANÇAT
- Javier Aranduy
- Manuel Rey
- Xavi Guevara
INTERMEDI
- Eric Milà
- Rafa Molina
- Ernest “Tuckie” Artigas
ESPORTIU
- Camilo Benito
- Alberto Ortega
- Marina Ruiz
ELEMENTAL
- Iván García
- Antoni Saldaña
Trofeig Vytas Lapenas
Eric Milà
Text i fotos: Eric Milà