El passat 23 de Setembre, després de superar una sèrie d’obstacles i avatars, vam poder realitzar entrenaments de vol acrobàtic previs al CEVA 2016.
La temporada no ha estat fàcil: D’una banda, la CAP10 EC-FVK va estar a França des d’Abril fins a mitjans d’agost. La raó: Una reforma estructural integral per tal de reforçar les seves ales amb un travesser de fibra de carboni, així com una reconstrucció complerta de l’entelat i pintura del seu fuselatge.
D’altra banda, la Zlin Z50, usada en les categories d’Intermedi i Avançat va tenir un problema en el mecanisme d’ajust del seient. Durant els mesos previs, mala meteorologia i un problema d’últim minut d’allotjament que va obligar a cancel·lar algunes sessions prèvies d’entrenament. I per acabar, l’atzar va voler que la revisió anual de tots dos avions toqués precisament després de l’estiu en aquestes dates.
Finalment, amb l’ajuda i l’esforç de l’equip de taller, amb Juan Carlos Granados al capdavant, vam aconseguir tenir la flota a punt i vam poder planificar la nostra sessió d’entrenaments.
L’organització
Donada la proximitat del CEVA i sensibles al fet que hi havia molta gent que estava esperant aquesta ocasió per poder reprendre el vol acrobàtic, vam decidir organitzar la logística de manera que tots els pilots poguessin participar, independentment de l’aeronau utilitzada i de la manera de vol / entrenament que practiquessin -en altres ocasions, en nom d’aprofitar millor temps i recursos, havíem separat les sessions d’entrenament en funció del tipus de vol a realitzar-.
Busquem quines dates eren les més adequades, i finalment vam proposar als nostres companys/companyes el cap de setmana del 23, 24 i 25 de Setembre.
El lloc triat va ser l’aeròdrom de Benavarri (LENA), al qual ja hem anat en anteriors ocasions. Sempre amb l’amabilitat i hospitalitat dels nostres amics del seu club de vol a vela, és veritablement un dels millors entorns per a la pràctica del vol acrobàtic.
Vam poder comptar amb 4 pilots de CAP10 i 5 de la Zlin Z50. Nou pilots en total. Va haver-hi un més, un dècim pilot, en Carles, que va tenir una avaria amb el seu cotxe que el deixà literalment a la cuneta a menys d’una hora del camp de vol. Ànims, Carles, t’esperem la propera !!
Dins el grup, dos eren nous companys que s’acabaven d’unir i que esperem que s’hagin convertit ja en habituals.
Rafa Molina, en la doble paper de pilot de la Z50 i instructor de CAP10 i David Membrives, ex instructor de vol acrobàtic de L’Aeroclub com a entrenador des de terra per ràdio als pilots de la Zlin Z50, completaven l’equip.
L’entrenament
Els entrenaments de vol acrobàtic es poden realitzar de dues possibles maneres: Un primera modalitat de “doble comandament”, en la qual un instructor dins de la cabina treballa amb el pilot perquè aquest aprengui o millori les seves maniobres, i una segona en la qual el pilot va sol a l’avió i un entrenador des del terra equipat amb una ràdio el va dirigint perquè vagi realitzant els seus exercicis, li corregeix els errors i li va fent treballar diferents aspectes depenent de l’objectiu a assolir -Completar la taula completa d’un programa, preparar-lo per un canvi de categoria, ensenyar-li una tècnica que necessités per a determinades maniobres, etc-.
La meta última en tots els casos és que el pilot vagi progressant i sigui capaç d’executar les maniobres amb precisió i seguretat, així com ser capaç de completar un programa de vol: En vol acrobàtic, un programa és una seqüència de maniobres encadenades que es s’han de fer davant d’un equip de jutges en un espai aeri tancat d’1 km de longitud.
La sessió va començar el divendres 23 de setembre. Aquest dia ens trobem al matí a l’Aeroclub, per portar els dos avions a Benavarri. Una bona meteorologia ens va acompanyar al matí, tot i que el cap de setmana anava a ser variable, amb una previsió que augurava mal temps al principi del cap de setmana i que afortunadament va anar millorant a mesura que les hores van anar passant.
Arribats a Benavarri, ens vam anar trobant amb la resta de pilots i acompanyants que anirien arribant durant el cap de setmana. Alguns el mateix divendres al migdia, altres divendres nit, i els restants, el dissabte al matí.
Aquest cap de setmana vam tenir l’oportunitat de realitzar entrenaments de les dues modalitats: Doble comandament, i pilot sol. La modalitat doble comandament requereix òbviament un avió biplaça, i la nostra CAP10 EC-FVK va complir la seva comesa a la perfecció, amb l’instructor d’acrobàcia del ACBS, Rafa Molina, suportat en alguns moments per David Membrives, donat el doble paper de Rafa Molina com a instructor a la CAP10 i de pilot de la Zlin Z50.
Si certament la previsió del temps tenia pronòstic dubtós, cal admetre que finalment la meteorologia va ser amable. Divendres vam poder volar fins a relativament avançada la tarda i almenys tenir una primera presa de contacte dels que vam arribar aquell dia. I a final del mateix, una tempesta important pas per la regió descarregant tota la seva càrrega d’aigua i fúria elèctrica. Però tot això íntegrament durant la nit, amb la qual cosa el dissabte va aparèixer un dia esplèndid per volar.
De manera que vam començar l’activitat ràpidament, podent tothom fer almenys dos vols, i fins i tot tenir alguna sessió excepcional amb algun dels pilots de l’aeroclub de Benavarri que tan amablement com sempre, ens havia acollit. Vols de CAP10, alternats amb vols de Zlin Z50, entrepans a peu d’avió alternats amb els vols, ampolles d’aigua i una caixa de magdalenes gegant, obsequi del nostre company Eric, van completar una jornada de més de 20 vols entre orto i ocàs.
El diumenge va ser una mica més laboriós d’organitzar: Meteorològicament parlant, el dia estava més insegur. Bon temps al matí, però mala previsió per la tarda. Amb el factor afegit que necessitàvem preparar els avions per a la tornada a Sabadell -sobretot la nostra Z50 en què s’han d’instal·lar dipòsits de combustible addicionals per estendre la seva escassa hora d’autonomia-.
De manera que vam arribar a una solució de compromís: volaríem fins a les 2 de la tarda aproximadament, i iniciaríem el camí de tornada a Sabadell el més aviat possible. Amb el principi d’alguns clubs de vol francesos: “9 hores, 3000 metres”. O sigui, a les 9 del matí, com a molt tard, ja ha d’haver un avió en l’aire a 3000 ‘AGL en plens exercicis. I amb la llicència de 15 minuts, ho vam aconseguir.
Això ens va permetre fer almenys un vol a cada un de nosaltres, i al final del dia, 1 colofó: El nostre company Camilo es va poder “soltar” amb la CAP10 de l’Aeroclub i realitzar el seu primer vol sol en aquesta unitat. Felicitats !!
Com a resum de tots els entrenaments: Cap de setmana en comú, esmorzars, dinars i sopars tots junts -A més, a Benavarri, tot s’ha de dir, tenim la sort de tenir l’Hostal Mars que ens tracta genial i és ja gairebé la nostra segona casa allà-. Ens preparem programes, comentem les nostres dificultats per dur-los a terme, pensem com farem tal o qual maniobra, repassem el que hem après aquest dia, preguntem i escoltem el nostre entrenador que sempre té una bateria de consells útils que donar-nos -dels que fem el nostre millor intent d’aprofitar-los després en l’aire -.
I sobretot, volem, ho passem bé i tornem a casa amb bon sabor de boca i moltes ganes d’un altre cap de setmana d’entrenaments.
T’animes a unir-te a nosaltres?
Crèdits
- Text: Javier Guevara
- Video: Eric Milla
- Fotos: Eric Milla y Ernest Artigues