Saps com i per què ser pilot de la Fundació Parc Aeronàutic de Catalunya?
Imagina’t que poguessis pilotar un avió històric a un preu molt per sota del seu cost real. Que et donessin, de franc, instrucció de vol en formació. I que, a sobre, tinguessis l’oportunitat d’exhibir l’avió un cop al mes…
Això (i molt més) és ser pilot de la Fundació Parc Aeronàutic de Catalunya.
“Ón és el truc?” diràs, i, en efecte, hi ha trampa. A diferència del que estàs acostumat en el món de l’aviació, a la FPAC no has de pagar només en diners (que també), sino en compromís.
Compromís amb el teu temps, dedicant un mínim de dos dies al més per entrenar i per ajudar a muntar l’exhibició en vol, el PAC Obert, que es du a terme cada tercer diumenge de mes.
Compromís amb la resta de pilots, ja que de vegades no et tocarà volar. Potser rodar un avió. Potser només empènyer-lo. En tot cas, tu hi has de ser, i després ja es veurà si toca volar o no.
Però també compromís amb tu mateix/mateixa, ja que volar amb la FPAC requereix d’una formació prèvia que va més enllà de les hores de vol que hagis fet en Cessna 152/172. Cal saber volar avions més exigents, ja que si bé els avions no han canviat tant en 80 anys, els més antics no perdonen tant les errades com els nous.
Cal saber volar patins de cua, que t’ensenyen que un avió te unes coses als peus que es diuen pedals que mouen un misteriós apèndix anomenat timó de direcció. Cal tenir nocions d’acrobàcia, ja que aquests avions, tot i que alguns tenen procediments complexos, s’han de saber volar “amb el cul”, o el que és el mateix, sentir l’avió i saber com reaccionar quan t’apropes als límits de l’envolvent.
Cal saber treballar en equip, ja que el 90% del temps volaràs sota una disciplina de vol que inclou d’altres pilots. Potser volaràs sol, però tindràs pilots que volaran abans i després que tu, així que hauràs de ser puntual i respectar les instruccions que se’t donin.
I cal, sobretot, ser humil i saber que tot i que ets un privilegiat volant veritables joies davant del públic, no estàs allà per exhibir-te tu, sinó per tal que la gent pugui veure història en vol.
Ja saps què significa ser pilot de la FPAC. Ara intentaré explicar per què ho has de ser:
Ser pilot de la FPAC et converteix en un pilot més segur, un pilot que sap diferenciar entre el perill aparent (“quin soroll més extrany que fa el motor aquest de la Bücker”) i el perill real (“anem a fer la passada més baixa que així em veuen millor”).
Ser pilot de la FPAC et permet aprendre formes de volar que no estarien al teu abast en qualsevol altra activitat aeronàutica civil, com el vol en formació, l’operació complexa en avions molt àgils (per exemple, les Zlin Akrobat o Trener Master són de pas variable i tren retràctil, tot i ser avions acrobàtics), o la tècnica de tomes en avions molt exigents que poden posar-te en problemes quan menys t’ho esperes (Bücker Jungmann).
Però sobretot cal ser pilot de la FPAC perquè no hi ha res més autèntic que volar avions que van ser dissenyats poc més de 25 anys després del primer vol a motor, avions que saps que porten més anys volant que la teva pròpia edat, i que gràcies a tu, continuen aconseguint que noves generacions s’apassionin per l’aviació.
Si ja t’he convençut per ser pilot de la FPAC, ja saps què fer: aprèn a volar patins de cua, aprèn acrobàcia, i tingues una barreja equilibrada d’il·lusió i paciència.
Creu-me que l’espera val, i molt, la pena.
Per més informació: http://www.fpac.org